Znaczenie nauczania umiejętności
społeczno-emocjonalnych jest nieocenione
dla zdrowego rozwoju dziecka. Dzieci ze słabymi umiejętnościami społecznymi są
narażone na więcej problemów w szkole (Wentzel i Wigfield, 1998), a później w
miejscu pracy (Spencer i Spencer, 1993). W szczególności agresywne dzieci są
narażone na doświadczanie poważnych problemów i utrudnień w okresie dzieciństwa
i dorastania (Campbell, 1995; Parker i Asher, 1987). Nawet u tych dzieci, które
nie wykazują problemów z zachowaniem, brak umiejętności społeczno-emocjonalnych
zakłóca rozwój (Weissberg i Bell, 1997).
Program Social and Emotional Learning (SEL) jest na liście
przedmiotów obowiązkowych wielu szkół w Stanach Zjednoczonych. Aktywna
inicjatywa prowadzenia przez pedagogów zajęć z tego obszaru podejmowana jest w
wielu innych krajach jak Japonia, Singapur, Wielka Brytania. Program zawiera bardzo konkretne, wymierne normy nauczania
dla wszystkich klas np. w ramach zajęć w klasach pierwszych dzieci uczą się
rozpoznawać i nazywać emocje oraz łączyć je z rzeczywistymi wydarzeniami.
www.edutopia.org |
Przyjżyjmy się dokładnie temu jakie umiejętności u uczniów
rozwijają zajęcia prowadzone według tego programu:
1. Samoświadomość i empatia:
Dokładna rozpoznanie własnych silnych i słabych stron;
Wzmocnienie poczucia pewności siebie i optymizmu ;]
Umiejętność prawidłowego określenia własnych uczuć i uczuć
innych osób;
Umiejętność dokładnego rozpoznania emocji i myśl oraz ich
wpływu na zachowanie;
Umiejętność okazywania współczucia;
Umiejętność „wczucia się” w sytuację innych osób;
Poszanowanie podobieństw i różnic między zachowaniami
poszczególnych jednostek.
2. Kontrola emocji, samorządność:
Zdolność do dostosowania swoich emocji, myśli i zachowań w
zależności od sytuacji;
Zarządzanie stresem, kontrolowanie impulsów, motywowanie
siebie i dążenie do ustalonych celów;
Radzenie sobie z presją, gniewem, odrzuceniem, oskarżeniami
i lękiem.
www.edutopia.org/blog |
3. Umiejętności komunikacyjne:
Umiejętność nawiązywania i utrzymywania zdrowych i
satysfakcjonujących relacji z kolegami poprzez: komunikację, aktywne słuchanie,
współpracę, odporność na presję społeczną (asertywność), konstruktywne
negocjowanie konfliktów, poszukiwanie i oferowanie pomocy w razie potrzeby,
uważne słuchanie, przyjmowanie komplementów i krytyki
4. Odpowiedzialne podejmowanie decyzji i rozwiązywanie
sytuacji trudnych:
Zdolność dokonywania świadomego wyboru oraz ponoszenie za
niego odpowiedzialności (mając na uwadze przyjęty system wartości i
celów). Radzenie sobie w sytuacjach trudnych np. w złości, w stresie, pod presją
czasu.
Zajęcia w oparciu o programy SEL odbywają się w Centrum
rozwoju bez stresu oraz w zaprzyjaźnionych z nami szkołach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz